Svinn Gott UF: Fayaz Saiedi och Linnéa Tovseth. Foto: Rocco Gustafsson
Stolt mat i sörmland

Stolt mat i sörmland

Unga företagare tog hand om svinnet

Text: Ebba Söderquist Määttä

Hela 17 procent av allt tillgängligt livsmedel i världen hamnade i soporna under år 2019, visar en färsk rapport från FN-organet UNEP. Forskningen är ett led i satsningen mot att halvera matsvinnet till 2030 för att minska klimatpåverkan, öka tillgången på mat och bekämpa hungern. Under läsåret 20–21 drevs flera UF-företag i Sörmland med fokus på just matsvinn. Stolt Mat har pratat med tre av dem. 

Prisbelönt marmelad   

När Linnéa Tovseth jobbade i matbutik fick hon se matsvinnet på nära håll. Att välja en hållbar inriktning var därför en självklarhet när hon skulle starta UF-företag under sitt sista år på S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna. Tillsammans med Fayaz Saiedi startade hon Svinn Gott UF som tillverkade och sålde marmelad gjord på svinnade frukter och bär.   

– Vi tog inte bara hand om svinnet, utan såg till att tänka hållbart i flera led. Vi valde exempelvis att använda mindre burkar, så att våra kunder skulle äta upp marmeladen och inte bara öppna en burk och sedan glömma bort den, berättar Linnéa.  

Deras handledare i företaget var en av landets främsta sylt- och marmeladkokare.  

– Monika Naess gav oss goda råd kring marmeladkokning och prissättning. Vi stötte på en del utmaningar, till exempel visste vi aldrig vad vi skulle få för frukt och bär från butiken, så vi kunde inte bestämma smakerna i förväg. 

Marmeladen såldes sedan främst via sociala medier och de mötte upp sina kunder personligen. Försäljningen flöt på bra och Linnéa och Fayaz fick ytterligare ett kvitto på hur bra deras affärsidé var när de tävlade i UF Sörmland och vann första pris i kategorin ”Årets hantverk”. 

– Det var jätteroligt att vinna. Överhuvudtaget har det varit väldigt kul och lärorikt att driva företaget. Jag kan absolut tänka mig att göra något liknande i framtiden, säger Linnéa. 

Svinn Gott UF: Fayaz Saiedi och Linnéa Tovseth. Foto: Rocco Gustafsson

Uppskattad vegoglass  

Även för Tass Glass UF, som startades på Nyköpings Enskilda Gymnasium, var det viktigt att göra skillnad med affärsidén, berättar marknadsföringsansvariga Ebba Castegren Strömberg.  

– Vi noterade ett stort samhällsproblem, svinnet. Sedan funderade vi på hur vi kunde skapa något utifrån det. Vi tänkte att alla gillar ju glass och eftersom vi var två veganer i företaget var det också självklart att skapa en växtbaserad glass.  

Tillsammans med Isabelle Berg Larsson och Emil Wallström har hon sålt bananglass smaksatt med kakao. Bananerna har de fått från Ica Kvantum Oxelösund och Martin & Servera. När Stolt Mat pratar med Ebba har de sålt ungefär 150 paket glass á 450 ml. 

– Glassen har varit väldigt uppskattad och vi har haft många återkommande kunder. Det finns verkligen en efterfrågan på veganska och sockerfria alternativ. Dessutom vann vi andrapris i ”Årets ekologiskt hållbara UF-företag” i Sörmland. 

Nu är företaget avvecklat och till hösten flyttar Ebba till Indien för att studera till yogalärare, men hon ser tillbaka med glädje på tiden som företagare. 

– Det har varit väldigt spännande och lärorikt, men också väldigt utmanande. Det är verkligen en hel del att göra i ett företag. 

Tass Glass UF: Ebba Castegren Strömberg. Foto: Privat

Juice med budskap 

Happy Re-Juice UF:s affärsidé var en blandning av två idéer. Att ta tillvara på svinn var den ena, att sprida positiva budskap den andra. Därför beslutade sig de fyra tjejerna på Nyköpings Enskilda gymnasium för att sälja juice med tillhörande positivt citat – producerad på svinnad frukt. 

–Vi är naturare, vi är insatta i miljö och samhälle och är vana att alltid tänka på saker ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Happy Re-Juice. 

Juicen, vars recept förändrades från gång till gång beroende på vilken frukt de fick tag i, producerades i hemmiljö men enligt konstens alla regler. 

– Vi har följt Livsmedelsverkets regler kring hygien och mathantering. Till exempel har vi kokat och fryst juicen i omgångar så att alla bakterier försvinner.  

Försäljningen har skett via sociala medier, men också direkt utanför en matbutik. Efter studenten har de unga företagarna andra planer, som vidare studier, men de ser positivt på att någon gång driva företag igen. 

– Det har varit väldigt kul och vi har lärt oss så himla mycket. Kanske driver någon av oss ett hållbart företag i framtiden, avslutar de. 

Happy Re-Juice UF: Sana Hammami, Ebba Carnelius, Sanna Elfgren, Yorkabel Tsegay. Foto: Privat.

Dela detta:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email