Sörmlands dryckernas län

Malin Forsberg
Malin Forsberg
Prisbelönt Aroniasnaps, exklusiv äppelmust och öl som serve- rats kungligheter. Det är inte för inte Sörmland kan slå sig för bröstet när det kommer till duktiga dryckesproducenter. Sist i raden av framgångsrika entreprenörer är snapsmakaren Malin Edman Brogarth från Gnesta. Hon tycker att det är dags att ge begreppet stänkare en ny kvalitativ innebörd.

Det var i mitten av 1800-talet som industrimannen Theofron Munktell försökte råda bot på Eskilstuna- arbetarnas brännvinsdrickande genom att börja brygga öl i staden. Ölet delades ut gratis till dem som lovade att lämna starkspriten därhän. Idag, nästan tvåhundra år senare, blomstrar öldrickandet i Eskilstuna som aldrig förr.

Det vet Anders Olsson, en av grundarna till bryggeripuben Eskilstuna Ölkultur, som slog upp portarna 2009. Han förklarar att idén kom av att man sneglat på den amerikanska traditionen med pub och bryggeri i ett. Det som började småskaligt, och som en liten medlemsklubb, har nu utvecklats till ett starkt varumärke. Eskilstuna Ölkulturs färgglada etiketter återfinns på barhyllor runtom i hela landet.

– Vi gjorde något unikt då, sen har vi vuxit steg för steg. Nu har det blivit trendigt med mikrobryggerier och öl har blivit en innedryck, säger Anders Olsson.

För Eskilstuna Ölkultur innebär det en drastiskt ökad produktion, i år räknar de med att brygga 175 000 liter öl, vilket är nästan dubbelt så mycket som motsvarande volym för bara två år sen.

– Vi börjar nå vår maxkapacitet och står inför valet om litet är vackert eller om vi ska ta ett större grepp, säger Anders.

Nyköpingsbaserade Nils Oscar, som producerar 1,2 miljoner liter öl per år stod inför ett liknande val för några år sedan, då tillväxten låg runt 25-30 procent per år. Beslutet blev att expandera och i april förra året inleddes utbyggnation av bryggeriet. Det blir ett helt nytt brygghus, en ny tapphall och en besöksverk- samhet med ölprovning, avslöjar Jonas Kandefelt, som är vd på Nils Oscar. Det finns också planer på att starta en medlemspub och restaurang i det gamla brygghuset. Kommunen vill inget hellre än att Nils Oscar blir en av Nyköpings stora besöksattraktioner.

– Vi kommer att lägga mycket pengar och resurser på verksamheten på den delen, det går i linje med det ökade intresset för öl och mat i stort att också koppla det till en upplevelse, säger Jonas.

 

Kungaeffekt ökade försäljning

Man räknar med att det i Sverige startar två till tre mikrobryggerier i månaden, och det finns cirka hundra professionella mikrobryggerier, därutöver finns ett antal mindre bryggerier som producerar för eget bruk.

Patrik Holmqvist, teknisk chef på Nils Oscar, säger att de förenklade reglerna för att komma in på lokala systembolag har underlättat för många. Mikrobryg- geriernas sortiment utgör drygt tre procent av marknaden.

– I och med små bryggerier har rätt att sälja ölet på tre utvalda lokala systembolag kan man snabbt få hygglig distribution och stark lokal förankring, vilket har gjort att fler vågar starta upp, säger Patrik Holmqvist. För oss har problemet varit att vi tvingats bromsa, men nu hoppas vi kunna släppa på handbromsen.

Eskilstuna Ölkultur har som ambition att vara det svenska bryggeri med bredast ölsortiment – idag ett trettiotal sorter, varav 17 säljs på de lokala systembolagen och resterande är kundunika öl till restauranger och företag. Nästa steg är att hamna i hyllorna på fl er systembolag runtom i landet.

– Vi driver just nu en kampanj på Facebook för att uppmuntra folk att fråga efter våra öl på systembolagen, då loggas det att efterfrågan finns, vilket krävs för att de ska köpa in, förklarar Anders Olsson.

– Vi avser också att leverera ett certifierat ekologiskt öl innan året är slut, vilket vi har sett en ökad efterfrågan på.

Storsäljaren Stolt lager valdes till bästa lager på ölmässan i Örebro och det var också den sort som Kungen och Silvia fi ck smaka på under besöket på bryggeriet i september förra året, som sista stopp under ett Sörm- landsbesök.

– Det blev helt klart en kungaeffekt, Stolt lager är slut överallt, säger Anders Olsson och berättar om det berömda mötet med kungligheterna.

 

Läs hela artikeln i Stolt mat i Sörmlands magasin nr 1 >>