11 Mattrender och 1 bubblare

Peter Eklund och Åsa Swanberg
Peter Eklund och Åsa Swanberg
 

 

MAT UTANFÖR SYSTEMET

I takt med att vi blir mer och mer medvetna om vad vi äter och där- med mer kräsna, söker vi också själva allt oftare upp den mat vi vill ha. Gårdsbutikerna skjuter upp som svampar ur jorden – det finns nästan lika många gårdsbutiker som Ica-butiker i Sverige, och mätningar visar att 30 procent av svenska folket har handlat i en gårdsbutik det senaste halvåret. Vi litar inte längre på livsmedels- branschen, utan vill vara med och skapa vår egen framtid och hitta lösningar utanför de inarbetade systemen. Vi söker omväxling, upplevelser, autenticitet och personlig särprägel och letar i den andan upp producenter, små hantverksmässiga bagerier, matmarknader och saluhallar. Vi beställer också matvaror via e-handel och får en matkasse hemskickad. Inget av detta är enstaka företeelse utan snarare ”det nya normala”.

 

SÅ GOTT VI KAN

Vi har eftersökt naturligt och till- satsfritt ett tag nu, och trenden peakar kanske just nu. Samtidigt växer en viss pragmatism fram – vi inser att vi kanske inte alltid orkar vara politiskt korrekta. Eller kanske inte alltid kan. Försöka duger, vi gör så gott vi kan. Något som avspeglas i dieten flexitaria- nismen – man är deltidsvegeta- rian! Samtidigt fortsätter natur- lighetstrenden och vår längtan efter autenticitet och det lokala, småskaliga.

 

ANSVARSFULL MAT

Mat ska vara god och hälsosam för den egna kroppen. Den ska också vara god mot samhället, djuren och planeten. Allt detta har vi lärt oss noga, nu äter vi för hela jordens hälsa, för att världen inte ska kollapsa. I denna anda läggs fler användningsområden till för grönsaker, många kockar utgår från grönsakerna i första hand och vi ser grönsaker i drycker och desserter.

 

 

MAT SOM SAMHÄLLSBÄRARE

Maten har blivit en aktivt påver- kande faktor, där både den som äter och den som producerar maten vill bidra till ett bättre samhälle. Engagerade föräldrar låter sina barn byta skola till den skola som lagar mat från grunden och lär ut hur man odlar, och mindre entreprenörer ges plats hos de stora livsmedelskedjorna för att positionera sig under deras beskydd.

 

UPPGRADERING AV DET ENKLA

Vi letar inte lika mycket nytt utan förfinar och uppgraderar gärna det som redan finns, det enkla och genuina. Många är råvarorna som genomgått en klassresa på senare tid – salt, choklad, bröd, olja, korv, hamburgare. Trenden att uppgradera det enkla fort- sätter och på tur står vegetarisk mat, pizza och mackor. Gör det själv, är också en del i detta. Baka surdegsbröd, kärna smör, odla yoghurtkultur och syra grönsaker. Det har vi gjort i alla tider. Nu gör vi det ännu bättre.

 

FRÅN FINKROG TILL BISTRO

Att starta en prisvärd bistro som bakficka till sin fine dining-restaurang är en trend som ökar allt mer bland krogarna, kanske som ett led i att vi åter söker det enkla och genuina. Här bjuder kockarna på traditionell vällagad och opretentiös mat på enkla råvaror, serverad i en avspänd miljö, gärna en bakgård. I Frankrike kallas trenden för bistro- nomie (en kombination av orden bistrot och gastronomie).

 

Fullständig lista och bubblare hittar du i Stolt mat i Sörmlands magasin nr 1 >>